Educació Secundària

1. EL PAS DE PRIMÀRIA A SECUNDÀRIA:

L’ESO implica major dificultat:

  • Més assignatures.
  • Més professorat, majors exigències.
  • Major nombre d’exàmens.

En definitiva: treball més intens!!!
Alguns estudiants comencen a tenir problemes amb els estudis: entre el 25 i el 30% dels nins i nines que van bé a Primària suspenen assignatures quan comencen l’ESO.
 
L’ESO coincideix amb l’adolescència. Es fan majors, però encara no són adults:

  • Recerca de la identitat, a vegades a través de comportaments estranys, modes i fins i tot mitjançant l’enfrontament i l’oposició  amb els adults.
  • Exigència de major llibertat: “ja no sóc una nina o un nin petit”.
  • Gran influència del grup d’iguals  enfront a la dels pares.
  • Nous interessos: el carrer, els amics, els enamoraments... A vegades resulta difícil fer-los compatibles amb l’estudi...

La relació entre pares i fills comença a canviar...

   Es tornen més distants i desobedients.

   Són discutidors natius, experts en dur la contrària.

   Tracten d’allunyar-se del control familiar.

   Noves influències: el grup d’amics.

   Tendeixen a evitar les responsabilitats.

És fonamental que el pare i la mare…


   Actuïn units.

   Estableixin uns límits clars en la conducta dels seus fills i filles.

   Ajudin als seus fills i filles a conèixer les conseqüències dels seus actes.


Què són els límits?

   Necessiten el control i la supervisió dels pares:

  • Horaris, estudi, amistats, sortides.
  • Control de l’ús de la tele, ordinador o play.
  • En l’alimentació.
  • En les seves amistats.

   Els pares i mares han de deixar clar el que està bé i el que està malament:

  • En el seu comportament.
  • En l’estudi: Han de tenir un horari d’estudi fix.

Aspectes bàsics de l’educació familiar:

   Tenir comunicació: S’ha de parlar amb ells/es!

   Els pilars de la bona educació són l’exigència/control i l’afecte.

   Evitin el sentiment de culpa y el mite del pare-amic.

   És impossible exercir de pare o de mare sense…

  • Ser pesat/a.
  • Dir que no.

Els pares poden ajudar als seus fills a...

   Tenir uns hàbits d’estudi adequats.

   Mantenir uns hàbits de vida necessaris per a l’aprenentatge.

   Ser educats y respectar als demés: importància de l’educació familiar.



EN AQUESTA N0VA ETAPA, ELS RECOMANEM…

  • Mantenir contacte i col·laboració periòdica amb els tutors: conèixer la marxa en els estudis del seu fill/a. Tenir bones expectatives respecte als seus estudis.
  • El vostre/a fill/a ha de tenir un horari d’estudi fix i dedicar entre 1 y 2 hores diàries a realitzar els deures i a repassar les assignatures.
  • L’estudi s’ha de fer en un lloc tranquil, sense música i amb la televisió o l’ordinador apagat per a afavorir la concentració.
  • També, és convenient que venguin descansats a classe, es recomana per a aquestes edats que dormin entre 8 i 9 hores. Així estaran més atents i menys cansats.



ACTUACIONS DEL CENTRE PER A AFAVORIR EL PAS A SECUNDÀRIA:


   Treball de tutoria a 6è d’Ed. Primària: Pas de Primària a Secundària .

   Inici de curs: Xerrada informativa als pares.

   Temes de Tutoria a 1r d’ESO:

                               - Hàbits d’estudi

                               - Normes d’aula

                               - Dinàmiques de grup...


EN EL CENTRE ESCOLAR ENS COMPROMETEM A...

  • Mantenir-nos a prop d’ells per a fer-los més fàcil l’adaptació: més tutoria i reunions dels Equips Educatius.
  • Mesures d’atenció a la diversitat per a l’alumnat amb un gran desfasament escolar.
  • Treballar els hàbits d’estudi, amb la seva col·laboració.
  • Vigilar per a evitar situacions d’intimidació entre companys.
  • Mantenir contactes periòdics amb les famílies.

2. EL SISTEMA EDUCATIU LOMCE
 
 
 
 3. CALENDARI D'IMPLANTACIÓ LOMCE
 
 
                                                         
CURS ESCOLAR
2014-2015
2015-2016
2016-2017
PRIMÀRIA
1r

2n


3r

AVALUACIÓ
4t





AVALUACIÓ FINAL
ESO
1r


2n



3r


4t



AVALUACIÓ FINAL*
BATXILLERAT
1r


2n



AVALUACIÓ FINAL *
FORMACIÓ PROFESSIONAL BÀSICA
1r

2n


FORMACIÓ PROFESSIONAL GRAU MITJÀ
1r

currículum
condicions accés
2n



* Sense efectes acadèmics fins curs 2017-2018
 
 
4. COM S'ORGANITZA L'ESO?
 
L’etapa de l’educació secundària obligatòria s’organitza en matèries i comprèn dos cicles, el primer de tres cursos escolars i el segon d’un.  Aquests quatre cursos es fan normalment entre els 12 i els 16 anys d’edat.

Les matèries s’agrupen en tres blocs d’assignatures:
a) Assignatures troncals (generals i d’opció)
b) Assignatures especí fiques
c) Assignatures de lliure configuració autonòmica


ESTRUCTURA DEL PRIMER CICLE D’ESO

TRONCALS GENERALS
TRONCALS D’OPCIÓ
ESPECÍFIQUES
LLIURE CONFIGURACIÓ AUTONÒMICA
1r
Biologia i geologia
Geografia i història
Llengua castellana i literatura
Matemàtiques
Primera llengua estrangera

Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Educació plàstica, visual i audiovisual I
Música I
Tecnologia I
Llengua catalana i literatura
2n
Física i química
Geografia i història
Llengua castellana i literatura
Matemàtiques
Primera llengua estrangera

Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Educació plàstica, visual i audiovisual I
Música I
Tecnologia I
Segona llengua estrangera
Llengua catalana i literatura
3r
Biologia i geologia
Física i química
Geografia i història
Llengua castellana i literatura
Primera llengua estrangera
Matemàtiques acadèmiques
           o
 matemàtiques aplicades
Educació física
Valors ètics o religió
+
Dues de les següents:
Educació plàstica, visual i audiovisual II
Música II
Tecnologia II
Segona llengua estrangera
Cultura clàssica
Iniciació a l’activitat emprenedora i empresarial
Llengua catalana i literatura


En el segon cicle s’ha de triar una de les dues opcions:
  1. -        Ensenyaments acadèmics: iniciació al batxillerat.
  2. -        Ensenyaments aplicats: iniciació a la formació professional.
No són vinculants les opcions cursades a tercer curs d’ESO. És a dir, un alumne pot cursar matemàtiques acadèmiques a 3r i optar per l'opció d'ensenyaments aplicats a 4t.


ESTRUCTURA DEL SEGON CICLE D’ESO (4t)

TRONCALS GENERALS
TRONCALS D’OPCIÓ
ESPECÍFIQUES
LLIURE CONFIGURACIÓ AUTONÒMICA
Ensenyaments acadèmics
Geografia i història
Llengua castellana i literatura
Matemàtiques orientades als ensenyaments acadèmics
Primera llengua estrangera
Dues de les següents:
Biologia i geologia
Economia
Física i química
Llatí
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Arts escèniques i dansa
Cultura científica
Cultura clàssica
Educació plàstica, visual i audiovisual
Filosofia
Música
Segona llengua estrangera
Tecnologies de la informació i la comunicació
Una matèria del bloc de troncals no cursada
Llengua catalana i literatura
Ensenyaments aplicats
Geografia i història
Llengua castellana i literatura
Matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats
Primera llengua estrangera
Dues de les següents:
Ciències aplicades a l’activitat professional
Iniciació a l’activitat emprenedora i empresarial
Tecnologia
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Arts escèniques i dansa
Cultura científica
Cultura clàssica
Educació plàstica, visual i audiovisual
Filosofia
Música
Segona llengua estrangera
Tecnologies de la informació i la comunicació
Una matèria del bloc de troncals no cursada
Llengua catalana i literatura



5. AVALUACIÓ, PROMOCIÓ I TITULACIÓ A ESO.

Els alumnes promocionaran (passaran de curs) quan hagin superat totes les matèries cursades o tenguin avaluació negativa en dues matèries com a màxim, i repetiran curs quan tenguin avaluació negativa en tres o més matèries, o en dues matèries que siguin matemàtiques i llengua catalana i literatura o matemàtiques i llengua castellana i literatura. De forma excepcional, l’alumne pot promocionar amb tres matèries suspeses si es donen un conjunt de condicions.

L’alumne pot repetir el mateix curs una sola vegada i dues vegades com a màxim dins l’etapa.

Per tenir el títol d'ESO és necessari superar l’avaluació final, a més de tenir una qualificació final a l’etapa d’ESO igual o superior a 5 punts sobre 10. La nota final d'ESO es calcularà de la següent manera: mitja de les qualificacions de ESO ponderada al 70% i de l’avaluació final ponderada al 30%. 

Avaluació final a l'etapa d'ESO:


En finalitzar el quart curs, els alumnes realitzaran una avaluació final individualitzada per l’opció d’ensenyaments acadèmics i per la d’ensenyaments aplicats, en la qual es comprovarà l’assoliment dels objectius de l’etapa i el grau d’adquisició de les competències corresponents en relació amb les següents matèries:

a) Geografia i història.
b) Llengua castellana i literatura.
c) Matemàtiques orientades als ensenyaments acadèmics o matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats (segons l’opció triada).
d) Primera llengua estrangera.
e) Dues de les matèries troncals d’opció cursades a quart curs.
f) Una matèria específica cursada a qualsevol dels cursos, que no sigui educació física, valors ètics o religió.

Els alumnes poden presentar-se a aquesta avaluació sempre que hagin superat totes les matèries, o bé amb un màxim de dues suspeses sempre que no siguin simultàniament llengua catalana i literatura i matemàtiques, o llengua castellana i literatura i matemàtiques.  Els alumnes podran realitzar l’avaluació per qualsevol de les dues opcions d’ensenyaments acadèmics o d’ensenyaments aplicats, amb independència de l’opció cursada al quart curs d’ESO, o per ambdues opcions en la mateixa convocatòria. Els alumnes que no hagin superat l’avaluació per l’opció escollida, o que desitgin pujar la seva qualificació final d’ESO, podran repetir l’avaluació en convocatòries successives.



6. NORMATIVA DE REFERÈNCIA.


Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de la Qualitat Educativa.