Educació Secundària
1. EL PAS DE PRIMÀRIA A SECUNDÀRIA:
L’ESO implica
major dificultat:
- Més assignatures.
- Més professorat, majors exigències.
- Major nombre d’exàmens.
En definitiva:
treball més intens!!!
Alguns
estudiants comencen a tenir problemes amb els estudis: entre el 25 i el 30% dels nins i nines que
van bé a Primària suspenen assignatures quan comencen l’ESO.
L’ESO coincideix
amb l’adolescència. Es fan majors, però encara no són adults:
- Recerca de la identitat, a vegades a través de comportaments estranys, modes i fins i tot mitjançant l’enfrontament i l’oposició amb els adults.
- Exigència de major llibertat: “ja no sóc una nina o un nin petit”.
- Gran influència del grup d’iguals enfront a la dels pares.
- Nous interessos: el carrer, els amics, els enamoraments... A vegades resulta difícil fer-los compatibles amb l’estudi...
La relació
entre pares i fills comença a canviar...
► Es tornen més distants i desobedients.
► Són discutidors natius, experts en dur la
contrària.
► Tracten d’allunyar-se del control
familiar.
► Noves influències: el grup d’amics.
► Tendeixen a evitar les responsabilitats.
És fonamental
que el pare i la mare…
► Actuïn units.
► Estableixin uns límits clars en la
conducta dels seus fills i filles.
►
Ajudin
als seus fills i filles a conèixer les conseqüències dels seus actes.
Què són els
límits?
► Necessiten el control i la supervisió dels
pares:
- Horaris, estudi, amistats, sortides.
- Control de l’ús de la tele, ordinador o play.
- En l’alimentació.
- En les seves amistats.
► Els pares i mares han de deixar clar el
que està bé i el que està malament:
- En el seu comportament.
- En l’estudi: Han de tenir un horari d’estudi fix.
Aspectes
bàsics de l’educació familiar:
► Tenir
comunicació: S’ha de parlar amb ells/es!
► Els pilars de la
bona educació són l’exigència/control i l’afecte.
► Evitin el
sentiment de culpa y el mite del pare-amic.
► És impossible
exercir de pare o de mare sense…
- Ser pesat/a.
- Dir que no.
Els pares
poden ajudar als seus fills a...
►
Tenir
uns hàbits d’estudi adequats.
► Mantenir uns hàbits de vida necessaris per
a l’aprenentatge.
► Ser educats y respectar als demés:
importància de l’educació familiar.
EN AQUESTA
N0VA ETAPA, ELS RECOMANEM…
- Mantenir contacte i col·laboració periòdica amb els tutors: conèixer la marxa en els estudis del seu fill/a. Tenir bones expectatives respecte als seus estudis.
- El vostre/a fill/a ha de tenir un horari d’estudi fix i dedicar entre 1 y 2 hores diàries a realitzar els deures i a repassar les assignatures.
- L’estudi s’ha de fer en un lloc tranquil, sense música i amb la televisió o l’ordinador apagat per a afavorir la concentració.
- També, és convenient que venguin descansats a classe, es recomana per a aquestes edats que dormin entre 8 i 9 hores. Així estaran més atents i menys cansats.
ACTUACIONS DEL
CENTRE PER A AFAVORIR EL PAS A SECUNDÀRIA:
► Treball de tutoria a 6è d’Ed. Primària: Pas de Primària a Secundària .
► Inici de curs: Xerrada informativa als pares.
► Temes de Tutoria a 1r d’ESO:
- Hàbits d’estudi
- Normes d’aula
- Dinàmiques de
grup...
EN EL CENTRE
ESCOLAR ENS COMPROMETEM A...
- Mantenir-nos a prop d’ells per a fer-los més fàcil l’adaptació: més tutoria i reunions dels Equips Educatius.
- Mesures d’atenció a la diversitat per a l’alumnat amb un gran desfasament escolar.
- Treballar els hàbits d’estudi, amb la seva col·laboració.
- Vigilar per a evitar situacions d’intimidació entre companys.
- Mantenir contactes periòdics amb les famílies.
2. EL SISTEMA EDUCATIU LOMCE
3. CALENDARI D'IMPLANTACIÓ LOMCE
|
CURS ESCOLAR
|
|||
2014-2015
|
2015-2016
|
2016-2017
|
||
PRIMÀRIA
|
1r
|
|
||
2n
|
|
|
||
3r
|
|
|||
AVALUACIÓ
|
||||
4t
|
|
|
||
5è
|
|
|||
6è
|
|
|
||
AVALUACIÓ FINAL
|
||||
ESO
|
1r
|
|
|
|
2n
|
|
|
|
|
3r
|
|
|
||
4t
|
|
|
|
|
AVALUACIÓ
FINAL*
|
||||
BATXILLERAT
|
1r
|
|
|
|
2n
|
|
|
|
|
AVALUACIÓ
FINAL *
|
||||
FORMACIÓ PROFESSIONAL BÀSICA
|
1r
|
|
||
2n
|
|
|
||
FORMACIÓ PROFESSIONAL GRAU MITJÀ
|
1r
|
|
currículum
|
condicions
accés
|
2n
|
|
|
|
|
* Sense
efectes acadèmics fins curs 2017-2018
|
4. COM S'ORGANITZA L'ESO?
L’etapa de l’educació
secundària obligatòria s’organitza en matèries i comprèn dos cicles, el primer
de tres cursos escolars i el segon d’un. Aquests quatre cursos es fan normalment entre
els 12 i els 16 anys d’edat.
Les matèries s’agrupen
en tres blocs d’assignatures:
a) Assignatures
troncals (generals i d’opció)
b) Assignatures
especí fiques
c) Assignatures de
lliure configuració autonòmica
ESTRUCTURA DEL PRIMER CICLE D’ESO
|
||||
|
TRONCALS GENERALS
|
TRONCALS D’OPCIÓ
|
ESPECÍFIQUES
|
LLIURE CONFIGURACIÓ AUTONÒMICA
|
1r
|
Biologia i geologia
Geografia i història
Llengua castellana i
literatura
Matemàtiques
Primera llengua estrangera
|
|
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Educació plàstica, visual
i audiovisual I
Música I
Tecnologia I
|
Llengua catalana i
literatura
|
2n
|
Física i química
Geografia i història
Llengua castellana i
literatura
Matemàtiques
Primera llengua estrangera
|
|
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Educació plàstica, visual
i audiovisual I
Música I
Tecnologia I
Segona llengua estrangera
|
Llengua catalana i
literatura
|
3r
|
Biologia i geologia
Física i química
Geografia i història
Llengua castellana i
literatura
Primera llengua estrangera
|
Matemàtiques acadèmiques
o
matemàtiques aplicades
|
Educació física
Valors ètics o religió
+
Dues de les següents:
Educació plàstica, visual
i audiovisual II
Música II
Tecnologia II
Segona llengua estrangera
Cultura clàssica
Iniciació a l’activitat
emprenedora i empresarial
|
Llengua catalana i
literatura
|
En el segon cicle
s’ha de triar una de les dues opcions:
- - Ensenyaments acadèmics: iniciació al batxillerat.
- - Ensenyaments aplicats: iniciació a la formació professional.
No són vinculants
les opcions cursades a tercer curs d’ESO. És a dir, un alumne pot cursar matemàtiques acadèmiques a 3r i optar per l'opció d'ensenyaments aplicats a 4t.
ESTRUCTURA DEL SEGON CICLE D’ESO (4t)
|
||||
|
TRONCALS GENERALS
|
TRONCALS D’OPCIÓ
|
ESPECÍFIQUES
|
LLIURE CONFIGURACIÓ
AUTONÒMICA
|
Ensenyaments acadèmics
|
Geografia i història
Llengua castellana i
literatura
Matemàtiques orientades
als ensenyaments acadèmics
Primera llengua estrangera
|
Dues de les següents:
Biologia i geologia
Economia
Física i química
Llatí
|
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Arts escèniques i dansa
Cultura científica
Cultura clàssica
Educació plàstica, visual
i audiovisual
Filosofia
Música
Segona llengua estrangera
Tecnologies de la
informació i la comunicació
Una matèria del bloc de
troncals no cursada
|
Llengua catalana i
literatura
|
Ensenyaments
aplicats
|
Geografia i història
Llengua castellana i
literatura
Matemàtiques orientades
als ensenyaments aplicats
Primera llengua estrangera
|
Dues de les següents:
Ciències aplicades a l’activitat
professional
Iniciació a l’activitat
emprenedora i empresarial
Tecnologia
|
Educació física
Valors ètics o religió
+
Una de les següents:
Arts escèniques i dansa
Cultura científica
Cultura clàssica
Educació plàstica, visual
i audiovisual
Filosofia
Música
Segona llengua estrangera
Tecnologies de la
informació i la comunicació
Una matèria del bloc de
troncals no cursada
|
Llengua catalana i
literatura
|
5. AVALUACIÓ, PROMOCIÓ I TITULACIÓ A ESO.
Els alumnes
promocionaran (passaran de curs) quan hagin superat totes les matèries cursades
o tenguin avaluació negativa en dues matèries com a màxim, i repetiran curs
quan tenguin avaluació negativa en tres o més matèries, o en dues matèries que
siguin matemàtiques i llengua catalana i literatura o matemàtiques i llengua
castellana i literatura. De forma excepcional, l’alumne pot promocionar amb
tres matèries suspeses si es donen un conjunt de condicions.
L’alumne pot
repetir el mateix curs una sola vegada i dues vegades com a màxim dins l’etapa.
Per tenir el títol d'ESO és necessari
superar l’avaluació final, a més de tenir una qualificació final a l’etapa d’ESO
igual o superior a 5 punts sobre 10. La nota final d'ESO es calcularà de la següent manera: mitja de les qualificacions de ESO ponderada al 70% i de l’avaluació final
ponderada al 30%.
Avaluació final a l'etapa d'ESO:
En finalitzar el
quart curs, els alumnes realitzaran una avaluació final individualitzada per l’opció
d’ensenyaments acadèmics i per la d’ensenyaments aplicats, en la qual es
comprovarà l’assoliment dels objectius de l’etapa i el grau d’adquisició de les
competències corresponents en relació amb les següents matèries:
a) Geografia i
història.
b) Llengua
castellana i literatura.
c) Matemàtiques
orientades als ensenyaments acadèmics o matemàtiques orientades als
ensenyaments aplicats (segons l’opció triada).
d) Primera
llengua estrangera.
e) Dues de les
matèries troncals d’opció cursades a quart curs.
f) Una matèria específica
cursada a qualsevol dels cursos, que no sigui educació física, valors ètics o
religió.
Els alumnes poden
presentar-se a aquesta avaluació sempre que hagin superat totes les matèries, o
bé amb un màxim de dues suspeses sempre que no siguin simultàniament llengua
catalana i literatura i matemàtiques, o llengua castellana i literatura i
matemàtiques. Els alumnes podran
realitzar l’avaluació per qualsevol de les dues opcions d’ensenyaments
acadèmics o d’ensenyaments aplicats, amb independència de l’opció cursada al
quart curs d’ESO, o per ambdues opcions en la mateixa convocatòria. Els alumnes
que no hagin superat l’avaluació per l’opció escollida, o que desitgin pujar la
seva qualificació final d’ESO, podran repetir l’avaluació en convocatòries
successives.
6. NORMATIVA DE REFERÈNCIA.