Tècniques d'estudi

1. Factors que intervenen amb el rendiment acadèmic:
  • Els coneixements previs.
  • La motivació.
  • Les aptituds intel·lectuals.
  • Les tècniques i hàbits d'estudi.

2. Consells per tenir uns bons hàbits i tècniques d'estudi:
 S'ha de començar per controlar una sèrie d'aspectes que poden ajudar o perjudicar:

 FACTORS AMBIENTALS
FACTORS INTERNS
- Lloc d'estudi
- Temperatura
- Silenci o música instrumental
- Il·luminació
- Postura personal
- Mobiliari
- Relaxació
- Atenció
- Concentració
- Evitar distractors
- Motivació


Pel que fa als factors ambientals:
·LLOC D’ESTUDI
Fix: sempre el mateix.
Individual: (si és possible)
Ordenat: se sap on trobar cada cosa.
·MOBILIARI
Cadira: respatller recte i alt. Angle recte.
Taula: alçada proporcional a la cadira, prou gran.
Prestatgeria: llibres a la vista i ordenats.
Suro: per penjar-hi  allò que no s’ha d’oblidar.

·CONDICIONS AMBIENTALS
Il·luminació: si pot ser natural. Si és artificial tenir dos punts de llum, el general i un altre sobre la taula.
Ventilació: cal renovar l’aire.
Temperatura: entre 18 º i 22 º.
Distraccions: evitar estímuls que dificulten la concentració.


3. Com millorar la motivació:
          Cercant objectius (realistes i a curt termini).
          Fent que l’estudi sigui un hàbit.
          Gratificar els objectius complits amb premis.
          Fer un sobre esforç a principi de curs.
          Desenvolupar la curiositat.
          Evitar els principals distractors.
          Autoconfiança.

 
4. Tècniques d’estudi:
          Prelectura.
          Cercar al diccionari les paraules que no entens.
          Distinguir les idees principals i les secundàries.
          Subratllar.
          Anotacions al marge del llibre.
          Realitzar els esquemes a dina A4.
          Realitzar els esquemes seguint l’estructura lògica del text.
          Elaborar resums.
          Quan facis el resum has de tenir davant el text i l’esquema.
          Després d’haver estudiat el tema, has de repetir-ho sense mirar.
          Has de repasar el tema durant les 48 hores següents.
          Has de distribuir els repasos a llarg del temps.

 
5. Tècniques actives:
          Has de realitzar una síntesis visual del que has estudiat.
          Has d’estudiar formulant-te preguntes.
          Has de realitzar els exercicis que manda el professor.
          Has de ser capaç de relacionar els continguts en les diferents assignatures.
          Parlar dels continguts entre els teus amics.
          Preparar el temes per poder intervenir a classe i resoldre els possibles dubtes.

6. Exàmens:
          Abans de realitzar l'examen, has de distribuir el temps que empraràs a cada pregunta.
          Has de realitzar un guió de cada resposta.
          Has de deixar uns minuts per revisar l’examen.
          Llegeix amb atenció l’enunciat de cada pregunta.

 
7. Horari i planificació de la feina:
          ELABORACIÓ D’UN HORARI D’ESTUDI:
          Fer una llista de les àrees per ordre de dificultat.
          Analitzar el temps disponible, tenint en compte: Dormir, menjar, temps lliure, classes, activitats extraescolars, temps d’estudi, etc.
          Quan estudiar: trobar l’horari adequat a les condicions individuals, fer pauses cada hora.
          Distribuir les àrees: ordenar per dificultat i dedicar un temps a cada àrea al llarg de la setmana.
          Elaboració d’un horari provisional per establir després el definitiu. 

          A la teva planificació, has de preveure un temps pels imprevistos.
          Després de cada hora, has de descansar uns minuts.
          Has d’estudiar setmanalment entre 15 i 21 hores.
          Has d’estudiar de la següent forma: normal-difícil-fàcil.
          Has d’acabar a l’hora prevista.

          PER QUÈ CAL PLANIFICAR?
          Compromet amb uns objectius concrets.
          Obliga a un treball diari.
          Estalvia temps i esforç.
          Trenca amb la indecisió de què estudiar i quan fer-ho.
          Permet un control i una revisió del que s’ha realitzat.
          Permet compaginar l’estudi amb el descans.

          CARACTERÍSTIQUES D’UNA BONA PLANIFICACIÓ
          Realista: Adequada a les possibilitats de cadascú.
          Flexible: Adaptable a diferents circumstàncies i èpoques.
          Personal: Adequada als objectius i interessos de cadascú.
          Seqüencial: Plantejar objectius a llarg, mitjà i curt  termini.

 
8. Higiene mental:
          Has de fer exercici físic com a mínim dos dies a la setmana.
          Has de dormir entorn a les 8 hores diàries.
          Has d’utilitzar una respiració lenta i profunda.
          A la teva alimentació ha de predominar les proteïnes, calci, fòsfor i vitamines.